Landelijke norm basisondersteuning overhandigd aan staatssecretaris.
Vrijdag 22 november heeft Ouders & Onderwijs samen met de Algemene Onderwijsbond (AOb) het advies voor de nieuwe landelijke norm voor basisondersteuning aangeboden aan de staatssecretaris Mariëlle Paul. De norm maakt duidelijk wat scholen moeten bieden aan ondersteuning voor leerlingen met lichte ondersteuningsbehoeften.
Wat houdt de norm in?
De landelijke norm richt zich op drie gebieden:
- Lees- en spellingsproblemen en dyslexie: Bijvoorbeeld verlengde instructie en meer begeleide oefening.
- Hoogbegaafdheid: Denk aan verdiepende opdrachten of aangepast lesmateriaal.
- Taak- en werkgedrag: Zoals hulp bij concentratie en zelfstandig werken.
Waarom een norm voor basisondersteuning?
Sinds 2014, toen passend onderwijs werd ingevoerd, verschilt de basisondersteuning per regio en school. Dit komt doordat samenwerkingsverbanden zelf mochten bepalen wat basisondersteuning is. Dit zorgde voor veel verwarring en verschillen tussen scholen. De nieuwe norm maakt nu duidelijk wat onder basisondersteuning valt en wanneer er voor een kind extra ondersteuning nodig is.
Ouders weten nu welke ondersteuning er in elke school te vinden is.
Lobke Vlaming, directeur van Ouders & Onderwijs spreekt regelmatig ouders aan de telefoon van het adviespunt en benadrukt hoe belangrijk de norm is: “Ouders weten nu vaak niet welke ondersteuning in elke school te vinden moet zijn. Dat kan een hele zoektocht zijn. Nu worden ouders soms doorverwezen voor lichte vormen van ondersteuning, terwijl dit onder de basisondersteuning van de school zou moeten vallen. Door de regionale verschillen is informatie hierover ook vaak heel lastig te vinden.”
Meer duidelijkheid voor leraren in opleiding
De nieuwe landelijke norm helpt ook lerarenopleidingen. Met deze norm is het duidelijk wat toekomstige leraren moeten weten en kunnen als het gaat om basisondersteuning. Opleidingen kunnen hun lessen hierop aanpassen, zodat beginnende leraren goed voorbereid zijn op wat er in de praktijk van hen wordt verwacht. Dit geeft studenten meer houvast en maakt het voor scholen makkelijker om nieuwe leraren in te zetten bij passend onderwijs.
Een mijlpaal
De norm is het resultaat van een goede samenwerking tussen ouders, leraren en schoolbesturen. Volgens AOb-voorzitter Thijs Roovers is dit een doorbraak waar al jaren voor wordt gepleit: “Deze basisnorm zorgt ervoor dat we nu allemaal weten wat er van docenten in de klas wordt verwacht.”
Wat nu?
De staatssecretaris heeft het adviesrapport in ontvangst genomen. Vlaming zegt: “Dat het nu af is, betekent echt een stap vooruit. Ik hoop dat de politiek snel zorgt dat dit in de wetten komt te staan.”
Meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief!
Ontvang het laatste nieuws, tips en ervaringen.