Home > Nieuws > Nieuws > Leerlingenvervoer: je kunt er moedeloos van worden

Leerlingenvervoer: je kunt er moedeloos van worden.

3 oktober 2024 Nieuws

Leerlingen die te laat, vermoeid of helemaal niet op school aankomen: leerlingenvervoer blijft een thema waar ouders niet vaak positief over zijn. Na twee jaar is de situatie nog niet verbeterd. Dit blijkt uit onderzoek van het Landelijk Ouderpanel onder 227 ouders. Ouders & Onderwijs blijft zich onvermoeibaar inzetten voor beter leerlingenvervoer.

Eerder onderzoek naar leerlingenvervoer

Twee jaar geleden deed Ouders & Onderwijs voor het eerst een onderzoek naar het leerlingenvervoer. De conclusies waren niet positief. Leerlingen hadden te maken met lange reistijd en veel wisselende chauffeurs. Ouders merkten dat een klacht indienen niet hielp. Een nieuw onderzoek leidt tot dezelfde conclusies. Nog altijd komen veel leerlingen laat, vermoeid of niet op school. Er zijn dus nu structurele verbeteringen nodig voor een kortere reistijd en een hogere kwaliteit van het leerlingenvervoer.

Leerlingen zijn lang onderweg 

Veel van de leerlingen die leerlingenvervoer nodig hebben, moeten nog steeds lang reizen. Ongeveer tachtig procent heeft meer dan een half uur enkele reis. Dat betekent dat een leerling één tot soms zelf wel 3 of 4 uur per dag onderweg is. Dit is erg vermoeiend.

Ze passen alles aan: reistijden, routes, en chauffeurs, zonder rekening te houden met de rechten van een kind met beperkingen.

Het kan goed gaan, het kan ook drama zijn

Hoe tevreden ouders zijn over het leerlingenvervoer wisselt sterk. Sommige ouders zijn erg tevreden, anderen totaal niet. Ouders zijn voornamelijk ontevreden over de reistijd, de wisseling van chauffeurs en te laat of te vroeg komen. Leerlingen komen te laat en worden soms niet opgehaald. Een leerling met leerplicht kan zo geen onderwijs volgen. Een vaste chauffeur en een goede sfeer zorgen ervoor dat ouders tevredener zijn en minder moeite hebben met een lange reistijd. 

Kreeg netjes reactie, maar inhoudelijk veranderde er niets..

Klachten indienen blijft moeilijk

67,4% van de respondenten gaf aan wel eens een klacht ingediend te hebben over het leerlingenvervoer. Een aanzienlijk deel hiervan heeft klachten ingediend bij meerdere partijen, zoals de gemeente en de vervoerder. Ouders zeggen dat het frustrerend is om een klacht in te dienen. Je weet niet wat ermee gedaan wordt of het lost het probleem niet op. Wanneer ouders de huidige situatie met die van twee jaar geleden vergelijken, geeft 35,2% aan dat het leerlingenvervoer slechter is geworden. Leerlingenvervoer wordt zo iets om moedeloos van te worden. 

Over het onderzoek

Voor dit onderzoek is een vragenlijst opgesteld die vraagt naar ervaringen met reistijd, stiptheid, chauffeurs en het indienen van klachten over het leerlingenvervoer. De vragenlijst is verspreid onder ouders uit het Landelijk Ouderpanel. Daarnaast is de vragenlijst ook open verspreid onder ouders die te maken hebben met het leerlingenvervoer. In totaal zijn er 227 respondenten waarvan 120 uit het Landelijk Ouderpanel en 107 uit de open uitvraag. 

Wil je ook meepraten over belangrijke schoolthema’s? Meld je dan aan voor het Landelijk Ouderpanel.  

Ouders & onderwijs

Meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief!

Ontvang het laatste nieuws, tips en ervaringen.