Mobieltjes in de klas? Scholen, maak beleid!.
Directeur Ouders & Onderwijs Lobke Vlaming schoof namens ouders aan bij een ronde tafel over mobieltjes in de klas in de Tweede Kamer. Zij pleitte voor een verplicht schoolbeleid met een 'nee, tenzij-aanpak': Geen gebruik van mobieltjes op school, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dat wel te doen.
“Het lijkt zo logisch, om duidelijke afspraken over mobieltjes te maken op school”, vertelt Lobke Vlaming. “Maar in de praktijk lukt het scholen niet het voor elkaar te krijgen. Ik stel een ‘nee, tenzij-aanpak’ voor waarbij leerlingen alleen hun mobiel mogen gebruiken als dat didactisch nodig is of als er iets belangrijks speelt in het gezin.”
Verbod op mobieltjes?
Het onderwerp ‘mobieltjes in de klas’ krijgt steeds meer aandacht, zowel in de media als in de Tweede Kamer. Moet er een wettelijk verbod komen, of voegt de mobiele telefoon juist iets toe aan het onderwijs? De leden van de vaste commissie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wilden graag meer informatie over het gebruik van mobiele telefoons in de klas. Zij nodigden wetenschappelijke experts en ervaringsdeskundigen uit om te kijken naar mogelijke vervolgstappen.
Verschillende meningen
Tijdens de ronde tafel op 12 april in de Tweede Kamer gaven zij een reactie op vragen als ‘Hoe verslavend is het gebruik van mobiele telefoons? Kun je leerlingen hiermee leren omgaan (in de klas)?’ en ‘Wat is er bekend over multitasken met het gebruik van mobiele telefoons en hoe beïnvloedt dat het leren (in de klas)?’. De meningen van experts en vertegenwoordigers van ouders, leraren en leerlingen liepen uiteen als het gaat om het instellen van een verbod.
Verbod is zwaktebod
Onderzoek onder ouders wees uit dat ook hier de meningen verdeeld zijn over het gebruik van mobieltjes op school en/of in de klas. “Een verbod op het gebruik instellen, vind ik eigenlijk een zwaktebod”, stelt de Ouders & Onderwijs-directeur. “Scholen krijgen het niet voor elkaar om hier beleid van te maken en erop te handhaven. Ze schuiven het nog te veel af op individuele leraren en ouders. Hier ligt echt een rol voor schoolbesturen om duidelijke afspraken te maken. In eerste instantie met een verplichting tot beleid”.
Kijk voor de volledige reactie van Lobke Vlaming de video van de ronde tafel op 12 april in de Tweede Kamer.
Meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief!
Ontvang het laatste nieuws, tips en ervaringen.