Ouders & Onderwijs luidt de noodklok: duizenden kinderen krijgen geen passend onderwijs.
In 2014 werd het passend onderwijs ingevoerd. Na elf jaar zien we dat de problemen eigenlijk alleen maar groter zijn geworden. Dat blijkt uit het rapport over de signalen rondom passend onderwijs. Ouders & Onderwijs ontving vorig jaar namelijk ruim 4.500 signalen van ouders over problemen met passend onderwijs. Dit is een alarmerend aantal dat al jaren toeneemt.
De situaties waar ouders mee te maken krijgen zijn vaak schrijnend. Ouders kunnen geen school vinden voor hun kind, scholen verwijzen kinderen steeds jonger naar het speciaal onderwijs en ondersteuning is vaak onvoldoende in de volle klassen in het regulier onderwijs. Het gevolg is een groot en groeiend aantal thuiszitters, lange wachtlijsten in het speciaal onderwijs en ouders die vastlopen in een ingewikkeld schoolsysteem.
Lobke Vlaming, directeur van Ouders & Onderwijs licht toe: “elke werkdag horen we tientallen verhalen van ouders die vastlopen in het systeem. Het zijn geen incidenten, maar structurele problemen die vragen om fundamentele veranderingen.”
Negen zorgwekkende signalen
In het rapport gaat het over negen verschillende signalen, allemaal rondom problemen met passend onderwijs:
- Ondersteuning op reguliere scholen schiet tekort
- Doorverwijzingen naar speciaal onderwijs worden te vroeg gedaan
- Het ontwikkelingsperspectief (opp) wordt niet goed uitgevoerd of helemaal niet opgesteld
- Scholen misbruiken het begrip ‘handelingsverlegenheid’
- De wettelijke zorgplicht wordt niet nageleefd
- Te lange wachtlijsten in het speciaal onderwijs
- Problemen met de financiering van zorg in het onderwijs
- Structurele problemen met leerlingenvervoer
- Een groeiend aantal thuiszitters zonder zicht op ontwikkeling
Oproep tot actie
Op 21 mei is er in de Tweede Kamer een debat over passend onderwijs. Twintig ouder- en leerlingorganisaties roepen de politiek en het kabinet in een brief op om actie te ondernemen. Er moeten verbeteringen komen met zichtbaar effect voor kinderen en hun ouders. In het rapport worden daarom concrete verbetervoorstellen gedaan, waaronder:
- Zorg voor kleinere klassen in het regulier onderwijs.
- Voer een leerrecht in: ieder kind heeft recht op onderwijs en ontwikkeling
- Verplicht scholen die zeggen ‘handelingsverlegen’ te zijn een plan te maken om ‘handelingsbekwaam’ te worden.
- Zorg voor een gesprek tussen school, ouders en leerlingen over het ontwikkelingsperspectief (opp) en over de toelaatbaarheidsverklaring (tlv).
- Stel een maximale reistijd vast in het leerlingenvervoer van 45 minuten enkele reis.
“Passend onderwijs moet écht passend worden. Niet op papier, maar in de praktijk: voor ieder kind,” zegt Lobke Vlaming.
Oproep van twintig organisaties: geef passend onderwijs meer aandacht
In een gezamenlijke brief roept Ouders & Onderwijs met 19 andere organisaties de politiek op om meer urgentie te geven aan passend onderwijs. Op woensdag 21 mei 2025, praat de Tweede Kamer over passend onderwijs met staatssecretaris Paul (onderwijs) en staatssecretaris Karremans (zorg).
In de brief vragen de organisaties aan de politici om actie te ondernemen om passend onderwijs te verbeteren. Je kunt dit debat online volgen.
Meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief!
Ontvang het laatste nieuws, tips en ervaringen.