Home > Nieuws > Nieuws > Ouders positief over afstandsonderwijs scholen

Ouders positief over afstandsonderwijs scholen.

30 maart 2020 Nieuws

Bijna driekwart van de ouders is tevreden over de manier waarop scholen en leerkrachten het afstandsonderwijs in de eerste weken organiseren. Dat blijkt uit een peiling van het Landelijk Ouderpanel, een gezamenlijk initiatief van Ouders & Onderwijs en Opvoedinformatie Nederland.

Van de ondervraagde ouders zegt twee derde van de ouders dat de school voor digitale lessen (met of zonder leraar) zorgt. Daarnaast geeft ruim de helft van de ouders aan dat hun kind een pakket met huiswerkopdrachten op school kon ophalen.

Verschillen

Ouders die minder tevreden zijn, benoemen grote verschillen in de manier waarop afstandsonderwijs wordt aangeboden. Er zijn scholen en leerkrachten die er veel werk van maken en ouders op een prettige manier betrekken. Tegelijkertijd zijn er ook scholen en leerkrachten die zich er gemakkelijk van afmaken, geen contact met hun leerlingen hebben, alleen maar huiswerk in schooladministratiesysteem Magister zetten of linkjes sturen. Ouders geven aan vooral graag meer inhoudelijke uitleg van taken te krijgen.

Tevreden over communicatie

Ruim drie kwart van de ouders is (heel) tevreden over de communicatie en informatie rondom corona. Als ouders minder tevreden zijn dan geven ze aan dat vaak niet duidelijk is wat van ouders wordt verwacht.

Behoefte persoonlijk contact

Slechts een kwart van de scholen geeft ouders ook tips hoe ouders zelf les kunnen geven. Dit terwijl er bij de ouders een sterke behoefte bestaat om hierover informatie te krijgen. Zeker naarmate de situatie met afstandsonderwijs langer gaat duren. Ook geven ouders aan dat er animo is voor persoonlijk contact met de leerkracht of mentor.

Zorgen over ontwikkeling

Ouders maken zich op langere termijn zorgen over de gevolgen voor de ontwikkeling van hun kind (40%). Welke hiaten gaan er ontstaan? Hoe worden die straks gesignaleerd? Welke ondersteuning krijgen kinderen dan? Wat gaat er gebeuren als het juni is en er beslist moet worden over wel of niet bevorderen naar het volgende leerjaar? Als de situatie langer duurt is het van groot belang dat er snel meer duidelijkheid over het vervolg komt. Naast de zorgen over de ontwikkeling van hun kind vragen ouders zich vooral af hoe ze zelf hun werk kunnen blijven doen (39%) en hun kind moeten bezig houden nu school en opvang niet doorgaan (33%).

Standpunt Ouders & Onderwijs

Uit het onderzoek wordt duidelijk dat er veel wordt gevraagd van ouders die thuiswerken en het onderwijs van hun kind thuis begeleiden. 65% van de ouders die de peiling invulden werkt thuis in het bijzijn van hun kind, zijn dan bereikbaar voor werk, maar ondertussen ook bezig met hun kind. Dit ervaren ouders als een zware combinatie en komen steeds meer in spagaat tussen werk en gezin. Naarmate de situatie langer duurt en de druk en spanning in de gezinnen toeneemt is het volgens Ouders & Onderwijs belangrijk dat scholen gaan nadenken over de wijze waarop zij ouders kunnen ondersteunen in het verzorgen van afstandsonderwijs. Belangrijk daarbij is het oog te houden voor kinderen in kwetsbare gezinnen en in het bijzonder ook voor kinderen die naar speciaal (basis) onderwijs gaan. Essentieel dat scholen en leraren hier alert op blijven en contact zoeken met deze gezinnen.

Over het onderzoek

Ouders & Onderwijs deed samen met Opvoedinformatie Nederland onderzoek onder het Landelijk Ouderpanel naar de ervaringen van ouders over de gevolgen van de coronacrisis nu kinderen niet of nauwelijks naar school en opvang gaan. Er deden 1.114 ouders mee aan het onderzoek.

Ouders & onderwijs

Meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief!

Ontvang het laatste nieuws, tips en ervaringen.