Kamerleden en onderwijs: Mariëlle Paul en Frank Wassenberg.
Wie houden zich in Den Haag met het onderwijs bezig? Wie strijdt voor beter passend onderwijs of maakt zich druk om het lerarentekort? Elke week stellen twee Kamerleden zich aan u voor. Wat zijn hun plannen voor het onderwijs de komende jaren? Sommige gezichten zijn bekend, andere zijn nieuw in de Tweede Kamer. Deze week: Mariëlle Paul (VVD) en Frank Wassenberg (Partij voor de Dieren).
Mariëlle Paul – VVD
Wat is uw achtergrond?
Ik ben opgegroeid in Heeze, een dorpje vlakbij Eindhoven. Dit verruilde ik op mijn achttiende voor Leiden, waar ik internationaal recht ging studeren. Na mijn studie heb ik dertig jaar in het bedrijfsleven gewerkt, in uiteenlopende functies en sectoren. Als puber was ik al in politiek geïnteresseerd, en de afgelopen jaren was ik achter de schermen actief binnen de VVD. Ik vind het heel bijzonder en eervol om nu een van die 150 mensen te mogen zijn die in de Tweede Kamer hard werken om ons land iedere dag een stukje beter te maken. En dat geldt zeker voor ons onderwijs. Dit is tenslotte de basis waarmee we onze kinderen de wereld in sturen! En al die professionals voor de klas verdienen het dat wij hen de ruimte geven om hun vak uit te oefenen. Wij als politiek moeten daarvoor zorgen. Zelf heb ik helaas geen kinderen, maar dankzij de warme band met familie en goede vrienden blijf ik goed op de hoogte van wat er speelt bij ouders en hun kinderen. En natuurlijk ga ik regelmatig met schoolleiders en leraren om tafel om hun input mee te nemen in mijn werk.
Wat zijn uw belangrijkste speerpunten voor het onderwijs de komende jaren?
We willen in de eerste plaats dat kinderen op school leren lezen, schrijven en rekenen. Dat is de basis. Daar zijn heel wat vakken en taken bovenop gekomen, dus ik wil er wel voor zorgen dat leraren daar tijd voor houden en niet teveel worden belast met allerlei andere zaken. Verder moeten we snel aan de slag om te zorgen dat er voldoende mensen zijn om voor die klas te staan. Zo wil ik het bijvoorbeeld makkelijker maken om later in je leven de overstap naar het klaslokaal te maken. We hebben iedereen hard nodig de komende jaren! En de kwaliteit van ons onderwijs blijft natuurlijk altijd heel belangrijk. Die moet goed in de gaten worden gehouden, want je schooltijd kun je niet overdoen. Als de kwaliteit niet goed is, moeten we ingrijpen. Maar aan de andere kant, als scholen het geweldig doen, mogen ze van mij meer vrijheid krijgen en kunnen we bijvoorbeeld extra investeren in salarissen voor nog betere leraren.
Wat gaat u verbeteren of anders doen voor ouders en kinderen?
Bij alles wat ik doe, zal ik dat kind in de klas en die leraar voor de klas in mijn hoofd houden. Niemand heeft iets aan steeds nieuw beleid, steeds nieuwe regels, waardoor er nauwelijks tijd over blijft om aan die leerling te besteden. Dus of het nu gaat om de kwaliteit van de school, van de lessen, of het aanpakken van dingen die niet goed gaan, ik wil mezelf bij ieder voorstel en in ieder debat steeds de vraag te stellen: worden kinderen op onze scholen hier echt beter van?
Frank Wassenberg – Partij voor de Dieren
Wilt u zichzelf kort voorstellen?
Ik ben van huis uit bioloog en sinds 2015 Kamerlid voor de Partij voor de Dieren. Afkomstig uit een onderwijsfamilie, mijn vader gaf biologie op een middelbare school in Maastricht, mijn opa doceerde aan een kweekschool (een voorloper van de pabo). Zelf heb ik twee kinderen die inmiddels allebei studeren.
Wat zijn uw belangrijkste speerpunten voor het onderwijs de komende jaren?
Het is tijd dat de politiek over de brug komt met structurele investeringen voor de structurele uitdagingen in het onderwijs. Met eenmalige lapmiddelen ga je zaken als het lerarentekort en de volle klassen niet oplossen. Ook maakt de Partij voor de Dieren zich sterk voor de verduurzaming van het onderwijs. We zijn bijvoorbeeld voor het vergroten van de aandacht voor voedsel-, natuur-, en milieueducatie, cultuur en mediawijsheid.
Wat gaat u verbeteren of anders doen voor ouders en kinderen?
Onderwijs gaat wat de Partij voor de Dieren betreft over ontwikkeling in de brede zin van het woord. Daarom zijn we bijvoorbeeld ook tegen de toetscultuur. Immers: niet alles valt te vatten in cijfers achter de komma. Wat ons betreft gaan we middelbare scholen aanmoedigen om in de eerste jaren te werken met brede brugklassen, zodat kinderen meer kans krijgen om zich te ontwikkelen naar een richting die echt bij hen past.
Volgende keer: Paul van Meenen (D66) en Nicki Pouw-Verweij (JA21)
Gerelateerde onderwerpen
Kamerleden en onderwijs: Paul van Meenen en Nicki Pouw-Verweij
Wie houden zich in Den Haag met het onderwijs bezig? Wie strijdt voor beter passend onderwijs of maakt zich druk om het lerarentekort? Elke week stellen twee Kamerleden zich aan u voor. Wat zijn hun plannen voor het onderwijs de komende jaren? Sommige gezichten zijn bekend, andere zijn nieuw in de Tweede Kamer. Deze week: Paul van Meenen (D66) en Nicki Pouw-Verweij (JA21).
Lees meerKamerleden en onderwijs: Lisa Westerveld en Gert-Jan Segers
Wie houden zich in Den Haag met het onderwijs bezig? Wie strijdt voor beter passend onderwijs of maakt zich druk om het lerarentekort? Elke week stellen twee Kamerleden zich aan u voor. Wat zijn hun plannen voor het onderwijs de komende jaren? Sommige gezichten zijn bekend, andere zijn nieuw in de Tweede Kamer. Deze week: Lisa Westerveld (GroenLinks) en Gert-Jan Segers (CU)
Lees meerMeld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief!
Ontvang het laatste nieuws, tips en ervaringen.