Sara: ‘Na tien jaar afstandsonderwijs, zijn we dit jaar opnieuw het avontuur aangegaan om les te volgen op school’.
Vanwege zijn autisme en adhd kreeg Reinder (23) tien jaar lang afstandsonderwijs. Maar sinds dit jaar heeft hij zich ingeschreven op een mbo-opleiding. Daar leek hij eerst goed van start te gaan, maar nu loopt hij tegen dezelfde én nieuwe problemen aan. Zijn moeder, Sara Stegen, zocht hulp bij onder andere Ouders & Onderwijs.
“Na tien jaar afstandsonderwijs, zijn we dit jaar opnieuw het avontuur aangegaan om les te volgen op school. Reinders zintuiglijke waarneming is zo goed dat de prikkels van de klas hem veel energie kostten. De mensen, geluiden en geuren. Daarbovenop kwam de 3 uur durende reis naar zijn voortgezet speciaal onderwijs school. Alles bij elkaar leidde tot een autistische burn-out.
Nu werkt Reinder op school weer met een vast lesprogramma, maar vroeger thuis konden we ons eigen tempo bepalen. Ook konden we creatiever met de lesstof omgaan zodat het bij hem paste. Terwijl we in het begin een succesverhaal leken te schrijven, wordt het nu toch moeilijk. We lopen sinds een maand toch weer vast in een systeem dat eigenlijk niet voor hem is gemaakt.
Reinder ging bijvoorbeeld vooruit werken, maar dat werd vanuit school afgeremd. Hij moest wel meedoen in de les. En daar raakte hij door gedemotiveerd. Maar welke werkgever wordt er niet blij van als een werknemer vraagt om lekker acht uur te knallen, om dan het werk af te hebben?
Gelijkwaardige gesprekspartner
Aan Patrick Woudstra, thema-adviseur mbo, hebben we veel gehad. Hij legde uit hoe het onderwijssysteem werkt, welke onderdelen van het lesprogramma echt verplicht zijn, en waar er ruimte zit. Reinder heeft vooral moeite bij het vak Nederlands. Veel kinderen met autisme hebben problemen met fictieve opdrachten. Dus als er wordt gevraagd om een blog te schrijven over een niet-bestaande situatie of een neppe klachtenbrief, dan loopt hij vast. Toen kwam Patrick met het geniale idee om het schoolsysteem als onderwerp te kiezen. Zo kon Reinder al zijn boosheid daarover op papier zetten. En dat heeft gewerkt.
Voor school ben je geen gelijkwaardige gesprekspartner. En daarom vind ik de hulptroepen van Ouders & Onderwijs zo fijn. Dat iemand zegt: jouw zoon is niet de enige die hier tegenaan loopt. Of ons wijst op meer achtergrondinformatie over passend onderwijs, wetten, en nog meer. En daarnaast kon Patrick ons nog een stuk ervaringsdeskundigheid meegeven, omdat hij werkzaam is geweest in het mbo . Ouders & Onderwijs is er echt voor ons. Dit is zo’n eilandje waar je als ouder even op kan gaan staan, zodat je verder kan navigeren.
Einde in zicht
Bij Reinder zit er een stuk trauma door zijn uitval in het onderwijs. Dat wil je als ouder niet opnieuw laten gebeuren. We willen niet stranden in het zicht van de haven. Hij mag zijn opleiding systeembeheer (mbo-4) nu in twee jaar doen. Hij moet nog lessen volgen tot de zomervakantie, examen doen en stagelopen. Het einde is bijna in zicht.”
Dit is zo'n eilandje waar je als ouder even op kan staan, zodat je verder kan navigeren.
Meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief!
Ontvang het laatste nieuws, tips en ervaringen.