Blog CEDO: Digitale leermiddelen en privacy.
Veel scholen zijn voor hun digitale onderwijs afhankelijk van grote technologiebedrijven. Veel van deze bedrijven blijken gegevens te verzamelen via de accounts van de leerlingen. Bijvoorbeeld via spellingcheckers of Youtube- filmpjes. De Coalitie Eerlijk Digitaal Onderwijs (CEDO) wil eerlijk en onafhankelijk digitaal onderwijs mogelijk maken. Ouders en Onderwijs vroeg CEDO hierover een gastblog te schrijven.
Gegevens via accounts verzameld
Grote technologiebedrijven kunnen gegevens verzamelen via de accounts van kinderen. Deze persoonlijke informatie kan vervolgens worden gebruikt door die bedrijven. Ook als een dienst op school aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming van de Europese Unie) voldoet, kunnen er via ‘aanvullende diensten’ zoals Youtube– filmpjes of de geavanceerde spellingchecker alsnog gegevens worden verzameld. Zelfs als deze bedrijven zich binnen de school netjes aan de AVG houden, worden de gegevens alsnog verzameld zodra kinderen buiten school online gaan.
School is duur uit
Als een school eenmaal gebruik maakt van diensten van deze grote bedrijven, is het heel moeilijk om erbij weg te gaan en over te stappen op een ander systeem. Dit terwijl de bedrijven wel elk jaar meer geld kunnen vragen, waardoor de school alsnog duur uit is. Of ze kunnen nog meer data verzamelen.
Niet digitaal vaardig
Daarnaast leren kinderen niet dat er andere computerprogramma’s en toepassingen bestaan, als er op school alleen wordt gewerkt met diensten van de grote technologiebedrijven. Kinderen ontwikkelen daarmee geen echte digitale vaardigheden: ze leren alleen maar omgaan met een paar bekende programma’s. Zo wordt de hele maatschappij steeds afhankelijker van bepaalde bedrijven.
Machtige zoekmachines
Ook leren kinderen zo niet om kritisch na te denken over de gevolgen van de macht van deze bedrijven. En die macht is groot: ze bepalen de resultaten als we hun zoekmachine gebruiken (en dus wat we lezen en weten), ze bepalen wat voor aanbevelingen we krijgen als we een filmpje hebben gezien (nog meer van die filmpjes), ze bouwen een model van de werkelijkheid op basis van wat jij doet op internet en bepalen aan de hand daarvan welke informatie of dienst voor jou toegankelijk is. Zonder dat jij weet hoe dat model eruitziet en ook als dat model niet klopt.
Anders met computers werken
Het brengt waarden als democratie en gelijkheid in gevaar. Als kinderen op school niet leren dat er ook andere manieren zijn om met computers te werken, wordt de macht van de technologiebedrijven alleen maar groter. Het gaat bij digitaal onderwijs dus om veel meer dan alleen voldoen aan de AVG binnen school.
Privacy digitale leermiddelen
CEDO wil leerlingen, ouders en onderwijsmedewerkers bewustmaken van deze kwesties en zet zich in voor de ontwikkeling van digitale leer- en hulpmiddelen die privacyvriendelijk zijn. En die uitgaan van de waarden die de school, ouders en leerlingen belangrijk vinden. Wil je hier meer over weten of zelf bijdragen, kijk dan op: https://eerlijkdigitaalonderwijs.nl.
We willen CEDO graag bedanken voor het bijpraten van Ouders & Onderwijs en het schrijven van deze gastblog.
Meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief!
Ontvang het laatste nieuws, tips en ervaringen.