Een podcast-serie over thuiszitters. Hebben we het echt over hetzelfde onderwerp?.
De Nederlandse Vereniging van orthopedagogen (NVO) heeft het eerste deel online gezet van een podcast-serie over thuiszitters die zes afleveringen moet gaan omvatten. Daarmee wil de organisatie inzicht geven in de werkwijze van orthopedagogen. Het eerste deel leidde tot een storm van kritiek, zeker ook bij Ouders & Onderwijs.
Gelijk is er de verwarring. ‘Welkom en veel plezier’, zegt de presentator, die wordt begeleid door pianomuziek. Als luisteraar twijfel je even, want hebben we het echt over hetzelfde onderwerp? Het gaat toch om kinderen die niet (meer) naar school kunnen vanwege schoolangst, trauma, depressie of pesten en daarom noodgedwongen thuiszitten?
Gillend en schreeuwend
Het wordt nog vreemder als de casussen worden besproken. Een pedagoog vertelt over een hokje dat voor onderwijs werd ingericht. En vervolgt: ‘Daar kwamen ze niet vanzelf naar toe. We moesten ze echt gaan ophalen. We hadden een auto die is negen van de tien keer heel gebleven, maar niet altijd. Dat heeft ertoe geleid dat we ze van hun bed hebben moeten lichten. Deze jongen had zich opgesloten in de wc. Krijg die deur maar eens open. We hebben de scharnieren eruit gehaald om hem mee te nemen, in zijn pyjama, gillend en schreeuwend. Hij mocht zijn kleren terugverdienen. Hij moest van ver komen, zat in de klas in zijn pyjama. Schreeuwend en krijsend omdat hij de regie niet uit handen wilde geven. Drie dagen lang schreeuwde hij in onze klas: IK KAN HET NIET.’
Lach
Het verhaal laat je niet los. En dat de pedagoog het feitenrelaas onderbreekt door een lach, draagt daar zeker aan bij. ‘Het gaat over kinderen die we op deze manier een trauma aandoen, daar hoef je geen spannende podcast-elementjes aan toe te voegen’ zegt Lobke Vlaming, directeur van Ouders & Onderwijs die ernaar heeft geluisterd. ‘Alles om het heilige huisje dat school goed is voor ieder kind overeind te houden. Ik heb pijn in mijn buik als ik denk aan ouders die worden overgehaald hieraan mee te werken. Zij moeten lijnrecht tegen hun instinct ingaan om hun kind te beschermen.’
Cruciale stemmen
Wat opvalt in alle casussen (die we hier verder maar niet zullen bespreken) is dat steeds twee cruciale stemmen ontbreken: die van de ouder en het kind. Dat het in de pedagogiek begint met een vertrouwensrelatie tussen volwassene en kind lijkt dan ook aan de makers voorbij gegaan te zijn. Belangrijke vraag is waarom de NVO zich met de inhoud van deze podcast wil verbinden.
Verantwoordelijkheid
‘Ik ga ervan uit dat de NVO zijn verantwoordelijkheid neemt door hier afstand van te nemen en excuses aan te bieden,’ zegt Lobke Vlaming. Net als oudervereniging Balans distantieert Ouders & Onderwijs zich van deze podcast. We sluiten ons aan bij de brief die Balans heeft opgesteld. In een reactie op alle ophef geeft de NVO aan het positief te vinden dat er een brede discussie ontstaat over wat waarom en op welk moment een goede interventie is. De organisatie benadrukt dat het bij haar rol past om het scherpst van de snede op te zoeken.
Vragen
Voor vragen over passend onderwijs kunt u terecht op de themapagina van Ouders & Onderwijs. Ook kunt u op werkdagen tussen 10.00 en 13.00 contact opnemen met de BalansAdvieslijn op telefoonnummer 030-2255050 (via menukeuze 3), bellen met Ouders & Onderwijs op telefoonnummer 088-6050101, of e-mailen naar vraag@oudersenonderwijs.nl
Meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief!
Ontvang het laatste nieuws, tips en ervaringen.