Onderwerp zoeken?
Typ hier uw onderwerp in
Medezeggenschapsreglement en huishoudelijk reglement.
De medezeggenschapsraad (MR) overlegt over belangrijke onderwerpen op school. Maar volgens welke regels werkt de MR eigenlijk? Dat staat in het medezeggenschapsreglement. Sommige MR'en hebben daarnaast ook een huishoudelijk reglement. Wat houden die documenten in? En wat is het verschil?
MR reglement school
Het medezeggenschapsreglement is het officiële reglement van de medezeggenschapsraad. Daarin staat hoe de MR werkt en wie er lid mogen zijn. Maar ook hoe lang een zittingstermijn duurt, hoe verkiezingen verlopen en hoe het overleg met de schoolleiding is geregeld.
De GMR is de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad, die er is bij schoolbesturen met meerdere scholen. In de GMR zitten vertegenwoordigers uit de verschillende MR’en. De GMR bespreekt onderwerpen die het hele schoolbestuur aangaan. Elke MR én GMR moet een eigen reglement hebben.
Het medezeggenschapsreglement wordt opgesteld door het schoolbestuur en is pas geldig als twee derde van de MR ermee instemt. Het reglement geldt voor iedereen die bij de medezeggenschap betrokken is, dus voor zowel de MR als het bestuur.
Het MR reglement aanpassen
De MR mag ook zelf voorstellen doen om het reglement aan te passen. Dat heet initiatiefrecht. Het bestuur verwerkt dit dan tot een voorstel dat weer ter instemming aan de MR wordt voorgelegd.
In het medezeggenschapsreglement primair onderwijs staat bijvoorbeeld:
• Wie er in de MR of GMR zitten.
• Hoe verkiezingen gaan.
• Hoe lang je in de MR mag zitten.
• Regels over geheimhouding.
• Hoe vaak er overleg is met het bestuur.
In het reglement kan ook staan dat sommige rechten anders worden ingevuld. Denk aan het veranderen van een adviesrecht naar een instemmingsrecht of andersom. Daarvoor is instemming van het bestuur nodig.
Tip: op de website van Info WMS vind je gratis voorbeeldreglementen voor basisscholen, middelbare scholen en ondersteuningsplanraden.
Huishoudelijk reglement MR
Het huishoudelijk reglement MR is geen verplicht document, maar wel handig. Hierin staan eigen afspraken over de manier van werken. Het is een extra aanvulling op het officiële reglement.
In een huishoudelijk reglement kunnen bijvoorbeeld afspraken staan over:
- Taken van de voorzitter en secretaris.
- De voorbereiding van vergaderingen.
- Hoe besluiten worden genomen.
- Hoe notulen worden gemaakt en gedeeld.
Een huishoudelijk reglement MR helpt om het werk overzichtelijk te houden en misverstanden te voorkomen.
Verschil medezeggenschapsreglement en huishoudelijk reglement
Elke school moet een medezeggenschapsreglement hebben. Dit is een afspraak op papier. Het reglement wordt vastgesteld door het schoolbestuur, samen met de MR. Hierin staan de officiële regels voor de MR.
Het huishoudelijk reglement voor de MR is niet verplicht (wel handig) en wordt door de MR zelf gemaakt. Het gaat over hoe de MR werkt in de praktijk en wat er dagelijks gebeurt.
De documenten zorgen er samen voor dat de MR goed georganiseerd is goed werkt.