Geen extra toelatingseisen voor mbo-studenten met ondersteuningsbehoefte.
De Raad van State heeft bepaald dat mbo-instellingen geen extra toelatingseisen mogen stellen aan studenten met een ondersteuningsbehoefte die een opleiding willen volgen. Deze uitspraak brengt duidelijkheid en laat zien dat gelijke kansen voor alle studenten voorop moeten staan.
Wat is er gebeurd?
Een student met een ondersteuningsbehoefte wilde zich inschrijven voor een entree-opleiding tot assistent-automonteur. De mbo-instelling stelde echter drie extra toelatingseisen, waaronder een onderzoek naar de ondersteuningsbehoefte, het aantonen dat de student genoeg uren achter elkaar kan werken, en het hebben van een stage- of arbeidsovereenkomst voor 24 uur per week. Deze toelatingseisen werden opgelegd vanwege twijfels over de geschiktheid van de student voor de opleiding.
De student ging tegen deze eisen in bezwaar. Hij vond dat hij recht had op een eerlijke kans, zonder aanvullende eisen die niet voor andere studenten gelden.
Wat zegt de wet?
Volgens de Wet educatie en beroepsonderwijs (Web) mag een student die voldoet aan de basisvoorwaarden niet worden geweigerd voor een entree-opleiding. Bij studenten met een ondersteuningsbehoefte moet de onderwijsinstelling eerst onderzoeken welke ondersteuning nodig is om de opleiding mogelijk te maken. Een onderzoek naar de ondersteuningsbehoefte mag geen voorwaarde zijn voor de toelating zelf.
De uitspraak
De Raad van State oordeelde dat de onderwijsinstelling de student zonder extra toelatingseisen had moeten toelaten. Het onderzoek naar ondersteuningsbehoeften mag niet vooraf worden gebruikt om inschrijving te beperken. Een onderzoek mag alleen worden gedaan als het nodig is om passende ondersteuning te bieden, en niet als verplichting om toegang tot de opleiding te krijgen.
Wat betekent dit voor ouders en studenten?
Deze uitspraak onderstreept dat alle mbo-studenten, ook die met een ondersteuningsbehoefte, recht hebben op een eerlijke kans om een entree-opleiding te volgen. Ondersteuning en begeleiding moeten worden afgestemd op de behoeften van de student, zonder dat dit wordt omgezet in drempels voor de toelating.
Meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief!
Ontvang het laatste nieuws, tips en ervaringen.