Home > Nieuws > Nieuws > Terugblik: de Staat van de Ouder 2025

Terugblik: de Staat van de Ouder 2025.

17 april 2025 Nieuws

Op 15 april lanceerde Ouders & Onderwijs het jaarlijkse onderzoeksrapport de Staat van de Ouder. Deze middag presenteerden we de resultaten, gingen we in gesprek met ouders en scholen en sloten we af met een interessante quiz.

Terugkijken naar de Ouders & Onderwijs awards 

De middag begon met een welkomstwoord van de dagvoorzitter en een korte terugblik op de Ouders & Onderwijs awards door Arline Spierenburg, thema-adviseur bij Ouders & Onderwijs en jurylid Marjet Winsemius, directeur van Voor Werkende Ouders. 

Arline herinnerde het publiek aan het belang van ouders in het onderwijs en hoe de zoektocht naar de meest oudervriendelijke school zoveel mooie en vooral ook praktische voorbeelden van samenwerking tussen ouders en scholen heeft opgeleverd. Ook Marjet Winsemius sprak enthousiast over haar award-ervaring als jurylid. “Ik ben jaloers dat ik niet op jullie school heb gezeten”, zegt Marjet richting de aanwezige ouders van de award-scholen in het publiek.  

Aangenaam verrast

Ook de schoolleiders van de genomineerde en winnende scholen blikten terug op de award periode. De winnende scholen, de Schakel en het Eligant Lyceum, kijken positief terug op de periode. “We waren altijd al een hechte gemeenschap, maar dat is echt versterkt doordat we een familieschool zijn. En daar ligt onze kracht”, zegt Janet Klein van basisschool de Schakel.  

Marieke van Loo, teamleider op het Eligant Lyceum, was aangenaam verrast toen een ouder middelbare school het Eligant Lyceum wilde nomineren. “Als je dan leest wat de ouder heeft geschreven denk je toch: misschien is het toch niet zo vanzelfsprekend wat we doen. Daar word je dan toch wel blij van”, vertelt ze. 

We hadden voor mijn gevoel al gewonnen.

Seher Baspinar, directeur van finalist basisschool Al-Ghazali, vond het een grote eer om in de top 3 te staan: “het moment dat wij genomineerd werden, hadden we voor mijn gevoel al gewonnen.”  

In gesprek met ouders over ouderbetrokkenheid 

Verschillende ouders die hun school in 2024 nomineerden voor de Ouders & Onderwijs awards, vertelden op het podium over oudervriendelijkheid en ouderbetrokkenheid. Dit zorgde voor een mooi gesprek over hoe zij betrokken zijn bij de school van hun kind. 

Een van de inspirerende ideeën was het organiseren van een ‘vaderavond’ op school. De ouders van basisschool Al-Ghazali, overigens allemaal moeders, waren het erover eens dat vaders meer betrokken mogen worden bij het onderwijs aan hun kind. Een vaderavond, als aanvulling op ouderavonden, staat daarom op de lijst om aankomend schooljaar bij basisschool Al-Ghazali mee te beginnen. 

Ook het Schakelloket van basisschool de Schakel kwam aan bod in het gesprek. Bij het Schakelloket werken betrokken ouders die graag andere ouders willen helpen. Ze krijgen bijvoorbeeld vragen over de lessen op school, over de ouderbijdrage of over praktische zaken zoals schoolreisjes en excursies. Ouders staan op deze manier dus echt voor elkaar klaar.  

Ouders worden echt gezien en gehoord.

De ouders van middelbare school het Goese Lyceum zijn ook trots op hun school. Vooral het goede contact tussen ouders en leraren sprong eruit. Door nieuwsbrieven, goede gesprekken en samen het kind centraal te zetten, merken ouders écht dat school met hen wil samenwerken en hen serieus neemt. Ouders worden echt gezien en gehoord: we kunnen ook via de ouderraad veel inbrengen, daar wordt echt naar geluisterd.

Tekst gaat verder onder de video

Schoolleiders aan het woord 

De schoolleiders van de Schakel, Eligant Lyceum en Al-Ghazali kregen ook een plek op het podium. In gesprek met Lobke Vlaming, directeur bij Ouders & Onderwijs, deelden zij hun ervaringen met ouders en ouderbetrokkenheid. 

Op het Eligant Lyceum worden ouders betrokken bij het onderwijs aan hun kind door het voeren van driehoeksgesprekken. Bij zo’n gesprek zitten de leraar, de ouder en het kind samen aan tafel waarbij het kind het voortouw neemt. Op deze manier werken school en ouders samen om het kind centraal te zetten, zo vertelde de teamleider van de school. 

Er zijn geen moeilijke ouders, alleen moeilijke situaties. En die ga je samen aan.

De directeur van basisschool de Schakel benadrukt tijdens het gesprek dat er geen ‘moeilijke’ ouders zijn. Er zijn wel lastige gesprekken of situaties. Het is de taak van de leraren om samen met ouders deze lastige gesprekken en situaties aan te gaan.  

Ook bij basisschool Al-Ghazali is communicatie met ouders erg belangrijk. De directeur geeft aan dat ze er graag als school voor zorgt dat ouders elke denkbare vraag durven te stellen. Bijvoorbeeld hoe je als ouder in gesprek kunt gaan met je kind tijdens de Week van de Lentekriebels, maar wel vanuit een islamitisch perspectief. Basisschool Al-Ghazali denkt dan graag met ouders mee. 

Tekst gaat verder onder de video

Quiz over de Staat van de Ouder 2025 

In het tweede deel van de middag stonden de resultaten van de Staat van de Ouder 2025 centraal, De presentatie hiervan ging via een interactieve quiz. Het publiek mocht stemmen op een aantal vragen die ook voor het onderzoek aan ouders zijn gesteld. Een opvallend verschil tussen de antwoorden van het publiek en die uit het rapport ging over de ouderbijdrage. Dit bedrag bleek volgens ouders die met het onderzoek meededen een stuk hoger te zijn dan wat het publiek dacht.  

Uit de resultaten van de Staat van de Ouder 2025 blijkt dat veel kinderen in een klas van 26 of meer leerlingen zitten, maar ook dat de onderwijskwaliteit, plezier op school en het gevoel van veiligheid op school vanaf dat aantal leerlingen minder is.  

Ouders & onderwijs

Meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief!

Ontvang het laatste nieuws, tips en ervaringen.