Onderwerp zoeken?

Typ hier uw onderwerp in

Home > Kennisbank > Relatie ouders en school > Communicatie met ouders > Tips voor het oudergesprek op school

Tips voor het oudergesprek op school.

Vaak word je als ouder drie of vier keer per jaar uitgenodigd voor een gesprek op de school van je kind. Tijdens dit gesprek bespreek je met de leraar of mentor van je kind hoe het met je kind gaat op school. Dit gesprek wordt vaak een oudergesprek, 10-minutengesprek, tafeltjesavond, oudercontact of voortgang gesprek genoemd.

Hoe haal je als ouder zo veel mogelijk uit zo’n gesprek met de leraar of mentor? En hoe bereid je dit gesprek goed voor? Hieronder vind je een vijf-stappenplan dat je kunt gebruiken bij de voorbereiding van dit gesprek, of andere gesprekken op de school van je kind. 

1. Ga naar het oudergesprek

Regelmatig contact met de leraar van je kind zorgt ervoor dat jullie elkaar makkelijker kunnen vinden. Een oudergesprek is een goed moment om een positieve band op te bouwen met de leraar of mentor van je kind. Het is daarom belangrijk dat je aanwezig bent, ook als alles goed gaat.

Tijdens de meeste gesprekken bespreek je het rapport van je kind. Je hoort ook hoe het met je kind gaat op school en wat de leraar in de klas ziet.  Je mag altijd iemand meenemen. Denk bijvoorbeeld aan een expert, zoals een logopedist of fysiotherapeut. Maar het mag ook de opa of oma van je kind zijn, of bijvoorbeeld de buurvrouw. Het helpt soms om iemand mee te nemen als extra paar ogen en oren, zodat je meer onthoudt van het gesprek, maar ook als emotionele steun tijdens het gesprek. Geef dit wel altijd van te voren aan bij de school.

2. Bespreek vooraf met je kind hoe het gaat op school

Het kan helpen om voor het gesprek op school, eerst een gesprek te hebben met je kind. Wat speelt er op school? Hoe gaat het tijdens de lessen? Wat vindt je kind leuk op school en wat juist niet? Je kunt je kind ook om een reactie vragen over het rapport. De informatie die jouw kind geeft, zijn onderwerpen voor het oudergesprek. Het komt steeds vaker voor dat je kind aanwezig is bij het gesprek op school. Doet de school van jouw kind dat en wil je dit niet? Of vind je het juist een goed idee en is het niet gebruikelijk op de school van je kind? Bespreek dit dan met de leraar van je kind.

3. Bedenk wat je wil vragen

Een gesprek op school is vaak snel voorbij. Je kunt thuis alvast bedenken waarover je het wil hebben. Heb je na het ontvangen van het rapport van je kind vragen? Dan kun je hier alvast een lijstje van maken. Neem dit lijstje daarna mee naar het gesprek op school. Vragen die je kunt hebben zijn bijvoorbeeld:

  • Wat zijn de sterke punten van mijn kind?
  • Wat kan beter?
  • Welke rol speelt de school daarin?
  • Welke rol speel ik hierin?

Een gesprek op school hoeft niet alleen over het rapport te gaan. Het is juist ook een moment om te horen of je kind het naar de zin heeft op school. Voorbeeldvragen hierbij zijn:

  • Hoe is mijn kind in de klas?
  • Wat doet mijn kind graag op school?
  • Hoe ligt mijn kind in de groep?

4. Bedenk wat je wil vertellen

Jij hebt als ouder veel belangrijke en nuttige informatie voor de leraar over je kind. Het is goed om deze informatie te delen met de leraar. Bedenk van tevoren wat je wil delen. Je kind kan zich thuis heel anders gedragen dan op school. Dan is het goed dat de leraar daarvan op de hoogte is. Wat je kunt vertellen:

  • belangrijke ontwikkelingen die relevant kunnen zijn voor school;
  • hoe je kind thuis is;
  • wat je kind thuis over school vertelt;
  • hoe je kind met het huiswerk omgaat;
  • welke dingen je kind thuis graag doet.

5. Vraag om uitleg, voorbeelden en afspraken

Met de leraar van je kind bespreek je wat je kind nodig heeft op school. En ook hoe je daar samen met de school voor kan zorgen. Bij alle dingen die de leraar over je kind vertelt, is het belangrijk dat jij als ouders snapt waar het over gaat. Vraag gerust om extra uitleg en vooral ook duidelijke voorbeelden. Gaat het om een verbeterplan? Dan is de haalbaarheid van dit plan heel belangrijk. Er kan eventueel samen met de leraar een klein doel opgesteld worden. Probeer daarbij zo specifiek mogelijk te zijn. Dus niet ‘we gaan de studiehouding van Casper verbeteren’. Dat is te groot. Neem eerst één onderdeel van die studiehouding zoals ‘Casper heeft het huiswerk voor rekenen elke dinsdagavond af’.

Zijn er tijdens het gesprek verder nog afspraken gemaakt? Dan is het goed dat die op papier worden gezet. Spreek tijdens het gesprek meteen af wanneer je de leraar opnieuw spreekt. Dat kan met een vervolgafspraak, maar eventueel ook met een berichtje via de e-mail. Als het maar duidelijk is hoe de volgende afspraak plaatsvindt. Ook als je vindt dat er nog meer dingen besproken hadden moeten worden, kun je om een vervolgafspraak vragen.

Gerelateerde onderwerpen

Dossier

Overgaan en zittenblijven

Ouders & Onderwijs is er voor alle ouders met kinderen in de schoolgaande leeftijd. Ouders kunnen bij ons terecht voor advies en antwoorden op hun vragen.

Lees meer
Dossier

Rapport

Een schoolrapport is een periodiek overzicht van de prestaties van een leerling op school.

Lees meer
Dossier

Startgesprek

Steeds meer scholen organiseren een start- of kennismakingsgesprek aan het begin van het schooljaar.

Lees meer
Dossier

Gescheiden ouders

Gescheiden ouders hebben beiden recht op dezelfde informatie over hun kind. De school stelt zich daarbij neutraal op.

Lees meer
Ouders & onderwijs

Meld je aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief!

Ontvang het laatste nieuws, tips en ervaringen.