Fijn dat je mee wilt doen aan ons onderzoek. Met de resultaten komen we op voor jou en andere ouders. Want met het rapport onder de arm gaan we naar de politiek. Daarom is invullen belangrijk. Wat vind jij? Wie moet er besluiten over het schooladvies van jouw tiener? En wat is belangrijk bij de keuze voor een middelbare school? Geef je mening.
Staat van de Ouder 2022
Komend jaar staat de Staat van de Ouder in het teken van de overstap van basisschool naar middelbare school. Natuurlijk doen we weer een onderzoek onder ouders. Dus ben je ouder van kinderen in groep 7/8 (po) of klas 1/2 (vo)? En heb je een mening over schooladvies, eindtoets, loting of brede brugklassen? Laat je stem horen en doe mee met ons onderzoek.
Staat van de Ouder 2021
Net als in 2019 werd een breed onderzoek uitgevoerd onder ouders over actuele thema’s in het onderwijs. Ouders delen hun ervaringen en mening over bijvoorbeeld de relatie die zij met school hebben, de kwaliteit van onderwijs, het lerarentekort en medezeggenschap. Extra aandacht is er dit jaar voor de klassengrootte en de invloed van corona. U leest het allemaal in de vijfde editie van de Staat van de Ouder.
Ouders bezorgd over sociale veiligheid in grote klassen
Ouders willen massaal kleinere klassen. Grote klassen gaan volgens ouders ten koste van de onderwijskwaliteit. Bovendien gaan hun kinderen met minder plezier naar school en voelen ze zich minder veilig in een grote klas. Dit is een van de conclusies uit de Staat van de Ouder, op basis van onderzoek onder ouders.
Ruim een derde van de kinderen zit in een klas groter dan 25 leerlingen. Hoe groter de klas, hoe ontevredener ouders daarover zijn. Vooral klassen groter dan 25 leerlingen scoren slecht. Maar liefst twee derde van de ouders vindt deze te groot. Is de klas groter dan 30 leerlingen, dan ? Dan loopt dat op tot 80% ontevreden ouders. Naast het verkleinen van klassen zien ouders ook voordeel in het klein houden van scholen. Meer dan de helft van de ouders vindt dat de overheid een maximum aantal leerlingen per school moet voorschrijven.
Lobke Vlaming, directeur Ouders & Onderwijs: ‘Wij pleiten voor een maximale norm voor klassengrootte waar scholen alleen tijdelijk en met een goede onderbouwing vanaf kunnen wijken. Zorg daarnaast dat de kleinschaligheid in het onderwijs behouden blijft en dat deze terugkomt waar die is verdwenen.’